lauantai 29. elokuuta 2020

Volokin polulla

16.8. käytiin Sannan, Raijan ja Lempin kanssa Sonkajärvellä retkeilemässä. Kohteeksi valikoitui Volokin polku, joka on kokonaisuudessaan noin 30 km pitkä janareitti. Sen pohjoisempi pää on Jyrkän kylällä ja on kuuleman mukaan helppokulkuisempaa. Jyrkän ruukki itsessään on jo nähtävyys, samoin koski. Matkan varrella on maisemia, rotkolaaksoa, lintutorni, laavuja, taukopaikkoja, autiotupakin löytyy. Meidän suunnitelma oli ajaa hiekkatietä pitkin reitin eteläpäähän Susi-Kerviselle, mutta usko loppui kesken, kun tie huononi huononemistaan. Olisi sinne päässyt, kun rohkeasti olisi vain menty, mutta kun opasteet oli siinä vaiheessa vähän heikot, niin käännyttiin ja jätettiin auto tien vieressä olevalle taukopaikalle (olikohan se nyt Holinlampi nimeltään). Tarkempaa reittikuvausta voi lukea täältä: https://retkipaikka.fi/volokin-polku/.

No niin, jätettiin auto ja käveltiin rotkon reunalle ihmettelemään kumpaanko suuntaan lähdetään: oikealle vai vasemmalle. Tarkoitus oli lähteä edelleen Susi-Kervisen suuntaan, mutta meikäläisen suuntavaisto kun on mitä on, niin lähdettiin väärään suuntaan. Menin vielä epäilemään kylttiä, joka yritti reittiä viitoittaa.

Matkan varrella syötiin mustikoita ja käytiin tiirailemassa rotkon reunan yli. Kiitettävästi yritin kameraan rotkoa ikuistaa, mutta eihän se jyrkkyys välity mitenkään ylhäältä päin kuvattaessa.Vastaan tuli kaksi maastopyöräilijää, muuten saimme olla ihan keskenämme. Todella hiljaista ja rauhallista.

Raija, Lempi, Saiva ja Hilpa
Hilpan tytär Lempi

Reitti oli aika haastava, varsinkin kun oma kunto on tässä vähän päässyt huonontumaan. Mentiin aika jyrkästi ylös ja alas, ylös ja alas, oli juurakkoa ja kiviä. Kolme kilometriä tuntui paljon enemmältä. Päädyttiin siis lopulta Holinmäelle, josta avautui kaunis maisema. Kovin omaleimaiseksi maisemaa ei voi kutsua, mutta toisaalta se on hyvin tyypillinen sievä metsämaisema, jota värittää vesistöt.

Holinmäellä mietittiin jatketaanko 1,5 km tulipaikalle evästauolle. Tietämättä kuitenkaan jatkuuko polku samanlaisena - ja kun mukana oli tuo minun seniorikin - niin päätettiin kääntyä tässä vaiheessa kannoillamme ja palata auton luo, kun sieltäkin se tulipaikka löytyi. Ihan vaan, ettei kunto lopu kesken. Paluumatkalla sain otettua elämäni ensimmäisen kuvan kyystä! Sanna koirineen ehti singahtaa sen ohi, kun yhtäkkiä itse huomasin liikettä mättään päällä ja onneksi seisahduin. Ärsyyntyneen näköinen Pikku Myy(?).

Tämä haarakas on myös ensimmäinen lajissaan, joka kameraan on osunut

Laavulla ei onneksi ollut ketään, joten saatiin evästellä aivan rauhassa. Ei taas mennyt retki ihan niin kun Strömsössä, mutta hyvä seura ja hyvät eväät, niin hyvä mielihän siitä jää! Kyystä huolimatta jäi kytemään ajatus josko saisi järjestettyä kyyditykset niin, että kävelisi joskus viikonloppureissuna koko 30 km polun. Mahdollisesti siis palaamme vielä asiaan. Taukopaikat huusseinaan oli kyllä todella hyvässä kunnossa, hienoa työtä Sonkajärven kunnalta, joka reittiä pitää yllä!